Review ROWonAIR

Esther Verburg

coach Christiana roklubb Oslo

I 2021 tok vi kontakt med Esther Verburg.


Vi trengte hjelp av en spesialist som er kjent i hele Norge (og utenfor) som hadde anledning til å prøve RowonAir konseptet. Ja takk! sa hun, og så ble det en ordentlig ´review:


Min erfaring med ROW-ON-AIR:


Utstyr:

Dude 18’’ oppblåsbar SUP board

Både ROW-Motion og ROW-VISTA ro-system

For ROW-Motion ble det brukt de medleverte delbare karbon-årer med bigblade.

For ROW-VISTA ro-systemet de tilhørende ledd-årer, også i karbon


Konstruksjon:


Oppsummert er konstruksjonen av alle delene meget solid og stiv. Fine og smarte løsninger for å sette sammen rosystemet – det er ingen slark eller fleks i deler som ikke skal flekse.


Boardet er stor nok og stiv nok at det gir stor stabilitet både sidelengs og i lengderetning – båten dupper ikke opp-ned i endene (såkallt ‘pitch’). Må pumpes opp rimelig hard, men pumpen som følger i pakken klarer fint jobben. Gummi materialene som er brukt virker solid og synes å tåle et støt. 


Riggeren for ROW-Motion (altså for tradisjonell roing) er laget i karbon, og er bra stiv. Den stikker jo 90 grader ut, men tåler alikevel at roeren legger mye kraft i taket – noe som i all hovedsak vil ha en retning på tvers av riggeren. Riggeren gir ingen merkbar fleks og kraften roeren produserer overføres direkte – slik jeg er vant med i gode konkurransebåter. Riggeren skal justeres etter bein og kropslengde – men låsesystemet for dette er meget enkelt og justering kan gjøre når du sitter på brettet. 


Årene som fulgte med er også laget i karbon, og er i likhet med riggeren meget stiv. De veier litt mer enn konkurranse årer som jeg vanligvis bruker, men dette skyldes nok tykkelsen på karbonvevet, noe som gjør at de virker å kunne tåle et støt de også. Årene er godt balansert og føles derfor ikke tung å ro med. 


Også ROW-VISTA systemet virker meget solid. Krank-systemet er finurlig sammensatt antall ledd. Som gjør at ytre del av åren (der hvor bladet sitter) beveger seg motsatt retning av indre delen av åren (som man drar til seg som i en vanlig ro-bevegelse). Samtidig har man fortsatt mulighet å ta åren opp fra vannet og vri bladet slik man gjør i vanlig roing på vei til nytt tak. Meget smart løsning, og som med alt utstyr av ROW-ON-AIR, virker godt og nøye konstruert og virker som det tåler bruk godt. De to åredelene er laget i karbon, og er meget stive.


Fotbrettet har en anti-slip belegg slik at den ikke blir glatt når den er våt, og er behagelig å bruke barbeint. Har man veldig små føtter kan det være lurt å bruke små treningssko (uten noe særlig demping i sålene) – stroppen kan sitte litt høyt på tærne ved små føtter. Forbrettet vipper også litt under midten av foten – noe som gjøre det lett å komme frem til tak uten at foten mister kontakt med brettet. Det gir en god vinkel gjennom hele taket.


RO-OPPLEVELSE

Oppsummert: Roingen føltes som ordentlig roing – slik jeg er vant med det fra konkurranserobåter. Systemet er konstruert så bra og stiv at når jeg ror teknisk bra gir det korrekt forventet respons, bra kraftoverføring mellom årebladet, riggeren og fotbrettet og god fartsøkning. Brettet glir også bra videre mellom takene, slik man også får i en konkurranse robåt.


ROW-MOTION, tradisjonell roing: 

Årebladet sitter godt i vannet og bladet finner riktig vertikal posisjon rett under vannskorpen. Den delen av åreskaftet som er i kontakt med riggeren – i svivelen – er konstruert slik konkurranseårer er, og svivelen selv er av den typen vi bruker i konkurransebåter. Det gir en presis vinkel på årebladet i vannet – og en enkel bevegelse fra ‘hvilestilling’ til aktiv stilling.


Båten er selvfølgelig ingen konkurranserobåt og er ikke bygd for superfart – det er et SUPbrett. Men med dette i bakhodet gir den overraskende god følelse av akselerasjon i selve taket, og god flyt mellom takene. Det går an å ro helt normalt slik jeg er vant med, og man kan fint få seg en real treningsøkt og/eller en flott turopplevelse. 


Jeg brukte båten i relativt rolige vindforhold, med maks 20cm bølger. Brettet klarte forholdene helt fint, og var fin og stabil – kruste rett over bølgene. Har ikke prøvd i med sjø og bølger, så vet ikke hvordan SUP-brettet oppførere seg da. Men prøvde å gjøre litt gyngende bevegelser sidelengs – og det er vanskelig å velte brettet.


Med tre finner under brettet (2 små faste og en større som kan tas av) har den rimelig god retningsstabilitet – så lenge man drar like hard på begge sider. Den er meget lett å vende ved å lette på trykket på den ene siden og dra hardere med den andre siden. Den løse finnen jeg brukte var den minste av 2 størrelser – mulig den større finnen som er ektra utstyr kan gi enda mer retningsstabilitet – men vil da også stikke ut mer under brettet – noe man må være obs på ved landing eller grunne forhold.


For de med ro-erfaring: 

Jeg opplevde det er viktig å sette sete- og fotbrett railsystemet på riktig sted på brettet i lengderetningen for å opnå optimal trim. Dette vil selvfølgelig også avhenge av roerens dimensjoner og ro-stil. Jeg som er 165cm høy men med lange tak foran, måtte flytte rail- systemet et godt stykke mot akterenden for å holde baugen ut av vannet ved ende av taket. Det ga bedre gli mellom takene.


Årene som blir levert med rosystemet for ROW-MOTION er relativ lange, 292 cm. Sammen med et spant på 160cm og 87cm innerarm og big blades, var giringen litt tung for min smak – når jeg tar så lange tak som jeg gjør. Det kan hende det vil lønne seg for en erfaren roer å bruke vanlige årer om kan justeres i lengde. Dette er fullt mulig, siden svivlenepå ROW-MOTION systemet er vanlige Concept2 svivler, og vil derfor passe til både vanlige concept 2 årer og croker årer. Alternativet er vel å bruke sagen om man ikke liker giringen – men ønsker å beholde de fine delbare årene.


For høye roere kan det være nødvendig med en høyde-justering av svivlene – slik at man naturlig kan trekke inn til nedre ribbeina i slutten av taket – uten å dra årebladet dybt gjennom vannet. 

Brettet jeg prøvde hadde ikke denne høydejusterings muligheten – men ser på websiden rowonair.com at det finnes lengre svivelpinner som gjør denne høydejusteringen mulig. En lur tilpasning dersom man er høyere enn 170-175cm.


ROW-VISTA

Oppsummert:

For en som har rodd baklengs i mer enn 30 år, var det en meget rar men morsom opplevelse å ta et tak i baklengsretning men ha som resultat at båten beveger seg i retning av føttene og nesen. Men konstruksjonen virker – og det føles fortsatt som vanlig roing. Årebladet sitter igjen godt i vannet, og kraftoverføringen er god og uten slark eller fleks. 


En ting jeg merket at taklengden fremme i taket var kortere enn normalt i tradisjonell roing – men for tur-roing er dette en fin løsning. En erfaren roer som er ute etter en treningsøkt kan nok mislike det forkortete rotaket. Jeg tror de fleste mindre erfarne roere vil nok ikke komme så langt frem at bevegelsen begrenses i noe grad. Stor pluss er da å kunne se hvor man styrer mot.


Og skal en erfaren tradisjonell roer snu eller manøvrere er det en liten risiko at hjernen går i lås – for effekten av rotaket er jo motsatt – så dermed snur man plutselig motsatt retning en intensjonen...men det er vel bare litt tilvenning og så skjønner hjernen den nye logikken.


Konklusjon: 

Jeg fikk iallefall to fine turer på brettet, som var overraskende bra. Dette har blitt utviklet av noen som forstår seg på roing. 


Jeg tror brettet og ro-systemene gir en fin lav terksel inngang til ordentlig roing. Det kan gi en real treningsøkt for de som er glad og vant med romaskin roing i treningssenteret. Samtidig kan det også falle i smak for padletur-entusiaster, selv erfarne tur-roere. Ingen problemer med lagerplass for båten – denne har plass i garasjen, boden eller balkongen. Ingen kompliserte transporter med takstativ på bilen. Ingen verktøy nødvendig for å sette i stand båten. Bare pumpe – sette den sammen med noen enkle klips – ro. God Tur!


Esther Verburg,

Hovedtrener Christiania Roklub,


Sonoren ved Prestfoss, 1. august 2021